CEF úroveň | A1 |
---|---|
POSLECH | Rozumím známým slovům a zcela základním frázím týkajícím se mé osoby, mé rodiny a bezprostředního konkrétního okolí, pokud lidé hovoří pomalu a zřetelně. |
ČTENÍ | Rozumím známým jménům, slovům a velmi jednoduchým větám, například na vývěskách, plakátech nebo v katalozích. |
ÚSTNÍ INTERAKCE | Umím se jednoduchým způsobem domluvit, je-li můj partner ochoten zopakovat pomaleji svou výpověď nebo ji přeformulovat a pomoci mi formulovat, co se snažím říci. Umím klást jednoduché otázky a na podobné otázky odpovídat, pokud se týkají mých základních potřeb, nebo jde-li o věci, jež jsou mi důvěrně známé. |
SAMOSTATNÝ ÚSTNÍ PROJEV | Umím jednoduchými frázemi a větami popsat místo, kde žiji, a lidi, které znám. |
PÍSEMNÝ PROJEV | Umím napsat stručný jednoduchý text na pohlednici, například pozdrav z dovolené. Umím vyplnit formuláře obsahující osobní údaje, například své jméno, národnost a adresu při přihlašování v hotelu. |
ÚROVEŇ | Beginner 1 Beginner 2 Beginner 3 |
Typy zkoušek | Angličtina – KET (Key English Test) Němčina – GZ A1 (Gothe – Zertifikat A1) Francouzština – DELF A1 Španělština – DELE A1 |
CEF úroveň | A2 |
---|---|
POSLECH | Rozumím frázím a nejběžnější slovní zásobě vztahující se k oblastem, které se mě bezprostředně týkají (např. základní informace o mně a mé rodině, o nakupování, místopisu, zaměstnání). Dokážu pochopit smysl krátkých jasných jednoduchých zpráv a hlášení. |
ČTENÍ | Umím číst krátké jednoduché texty. Umím vyhledat konkrétní předvídatelné informace v jednoduchých každodenních materiálech, např. v inzerátech, prospektech, jídelních lístcích a jízdních řádech. Rozumím krátkým jednoduchým osobním dopisům. |
ÚSTNÍ INTERAKCE | Umím komunikovat v jednoduchých běžných situacích vyžadujících jednoduchou přímou výměnu informací o známých tématech a činnostech. Zvládnu velmi krátkou společenskou konverzaci, i když obvykle nerozumím natolik, abych konverzaci sám/sama dokázal(a) udržet. |
SAMOSTATNÝ ÚSTNÍ PROJEV | Umím použít řadu frází a vět, abych jednoduchým způsobem popsal(a) vlastní rodinu a další lidi, životní podmínky, dosažené vzdělání a své současné nebo předchozí zaměstnání. |
PÍSEMNÝ PROJEV | Umím napsat krátké jednoduché poznámky a zprávy týkající se mých základních potřeb. Umím napsat velmi jednoduchý osobní dopis, například poděkování. |
ÚROVEŇ | Pre-Int 1 Pre-Int 2 Pre-Int 3 FCE-Long FCE-Medium FCE-Short |
Typy zkoušek | Angličtina – KET (Key English Test) Němčina – GZ A2 (Gothe – Zertifikat A2) Francouzština – DELF A2 Španělština – DELE A2 |
CEF úroveň | B1 |
---|---|
POSLECH | Rozumím hlavním myšlenkám vysloveným spisovným jazykem o běžných tématech, se kterými se setkávám v práci, ve škole, ve volném čase, atd. Rozumím smyslu mnoha rozhlasových a televizních programů týkajících se současných událostí nebo témat souvisejících s oblastmi mého osobního či pracovního zájmu, pokud jsou vysloveny poměrně pomalu a zřetelně. |
ČTENÍ | Rozumím textům, které obsahují slovní zásobu často užívanou v každodenním životě nebo které se vztahují k mé práci. Rozumím popisům událostí, pocitů a přáním v osobních dopisech. |
ÚSTNÍ INTERAKCE | Umím si poradit s většinou situací, které mohou nastat při cestování v oblasti, kde se tímto jazykem mluví. Dokážu se bez přípravy zapojit do hovoru o tématech, která jsou mi známá, o něž se zajímám nebo která se týkají každodenního života (např. rodiny, koníčků, práce, cestování a aktuálních událostí). |
SAMOSTATNÝ ÚSTNÍ PROJEV | Umím jednoduchým způsobem spojovat fráze, abych popsal(a) své zážitky a události, své sny, naděje a cíle. Umím stručně odůvodnit a vysvětlit své názory a plány. Umím vyprávět příběh nebo přiblížit obsah knihy nebo filmu a vylíčit své reakce. |
PÍSEMNÝ PROJEV | Umím napsat jednoduché souvislé texty na témata, která dobře znám nebo která mě osobně zajímají. Umím psát osobní dopisy popisující zážitky a dojmy. |
ÚROVEŇ | Int 1 Int 2 Int 3 |
Typy zkoušek | Angličtina – PET (Preliminary English Test) Němčina – GZ B1 (Gothe – Zertifikat B1) Francouzština – DELF B1 Španělština – DELE B1 |
CEF úroveň | B2 |
---|---|
POSLECH | Rozumím delším promluvám a přednáškám a dokážu sledovat i složitou výměnu názorů, pokud téma dostatečně znám. Rozumím většině televizních zpráv a programů týkajících se aktuálních témat. Rozumím většině filmů ve spisovném jazyce. |
ČTENÍ | Rozumím článkům a zprávám zabývajícím se současnými problémy, v nichž autoři zaujímají konkrétní postoje či stanoviska. Rozumím textům současné prózy. |
ÚSTNÍ INTERAKCE | Dokážu se účastnit rozhovoru natolik plynule a spontánně, že mohu vést běžný rozhovor s rodilými mluvčími. Dokážu se aktivně zapojit do diskuse o známých tématech, vysvětlovat a obhajovat své názory. |
SAMOSTATNÝ ÚSTNÍ PROJEV | Dokážu se srozumitelně a podrobně vyjadřovat k široké škále témat, která se vztahují k oblasti mého zájmu. Umím vysvětlit své stanovisko k aktuálním otázkám a uvést výhody a nevýhody různých řešení. |
PÍSEMNÝ PROJEV | Umím napsat srozumitelné podrobné texty na širokou škálu témat souvisejících s mými zájmy. Umím napsat pojednání nebo zprávy, předávat informace, obhajovat nebo vyvracet určitý názor. V dopise dovedu zdůraznit, čím jsou pro mě události a zážitky osobně důležité. |
ÚROVEŇ | Upp-Int 1 Upp-Int 2 Upp-Int 3 FCE-Long FCE-Medium FCE-Short |
Typy zkoušek | Angličtina – FCE (First Certificate in English) Němčina – GZ B2 (Gothe – Zertifikat B2) Francouzština – DELF B2 Španělština – DELE B2 |
CEF úroveň | C1 |
---|---|
POSLECH | Rozumím delším promluvám, i když nemají jasnou stavbu a vztahy jsou vyjádřeny pouze v náznacích. Bez větší námahy rozumím televizním programům a filmům. |
ČTENÍ | Rozumím dlouhým složitým textům, a to jak faktografickým, tak beletristickým a jsem schopen/ schopna ocenit rozdíly v jejich stylu. Rozumím odborným článkům a delším technickým instrukcím, a to i tehdy, když se nevztahují k mému oboru. |
ÚSTNÍ INTERAKCE | Umím se vyjadřovat plynule a pohotově bez příliš zjevného hledání výrazů. Umím používat jazyk pružně a efektivně pro společenské a pracovní účely. Umím přesně formulovat své myšlenky a názory a vhodně navazovat na příspěvky ostatních mluvčích. |
SAMOSTATNÝ ÚSTNÍ PROJEV | Umím jasně a podrobně popsat složitá témata, rozšiřovat je o témata vedlejší, rozvíjet konkrétní body a zakončit svou řeč vhodným závěrem. |
PÍSEMNÝ PROJEV | Umím se jasně vyjádřit, dobře uspořádat text a podrobně vysvětlit svá stanoviska. Umím psát podrobné dopisy, pojednání nebo zprávy o složitých tématech a zdůraznit to, co považuji za nejdůležitější. Umím zvolit styl textu podle toho, jakému typu čtenáře je určen. |
ÚROVEŇ | Advanced 1 Advanced 2 Advanced 3 CAE-Long CAE-Medium CAE-Short |
Typy zkoušek | Angličtina – CAE (Certificate in Advanced English) Němčina – GZ C1 (Gothe – Zertifikat C1) Francouzština – DALF C1 Španělština – DELE C1 |
CEF úroveň | C2 |
---|---|
POSLECH | Bez potíží rozumím jakémukoli druhu mluveného projevu, živého či vysílaného. Pokud mám trochu času zvyknout si na specifické rysy výslovnosti rodilého mluvčího, nemám potíže porozumět mu ani ehdy, mluví-li rychle. |
ČTENÍ | Snadno čtu všechny formy písemného projevu, včetně abstraktních textů náročných svou stavbou i jazykem, jako jsou např. příručky, odborné články a krásná literatura. |
ÚSTNÍ INTERAKCE | Dokážu se zapojit do jakékoli konverzace nebo diskuse. Znám dobře idiomatické a hovorové výrazy. Umím se plynule vyjadřovat a přesně sdělovat jemnější významové odstíny. Narazím-li při vyjadřování na nějaký problém, dokážu svou výpověď přeformulovat tak hladce, že to ostatní ani nepostřehnou. |
SAMOSTATNÝ ÚSTNÍ PROJEV | Umím podat jasný plynulý popis nebo zdůvodnění stylem vhodným pro daný kontext a opírajícím se o efektivní logickou strukturu, která pomáhá posluchači všimnout si důležitých bodů a zapamatovat si je. |
PÍSEMNÝ PROJEV | Umím napsat jasný plynulý text vhodným stylem. Dokážu napsat složité dopisy, zprávy nebo články a vystavět text logicky tak, aby pomáhal čtenáři všimnout si důležitých bodů a zapamatovat si je. Umím psát resumé a recenze odborných nebo literárních prací. |
ÚROVEŇ | Prof Long Prof Medium Prof Short CPE Long CPE Medium CPE Short |
Typy zkoušek | Angličtina – CPE (Certificate of Proficiency in English) Němčina – GZ C2 (Goethe – Zertifikat C2) Francouzština – DALF C2 Španělština – DELE C2 |